flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ТАК ВЕЛИТЬ ЗАКОН…

11 грудня 2013, 12:19

закон 

ТАК ВЕЛИТЬ ЗАКОН…

Останні новації антикорупційного законодавства України та особливості його застосування.

Корупція на теперішній час є складним соціальним явищем в розвитку нашої держави, яке не тільки підриває демократичний устрій та нівелює усі правові інститути, а й загрожує верховенству права, підриває соціальну справедливість, легітимність публічних інституцій, порушує права людини та громадянина. Прийняття нового антикорупційного законодавства України спрямоване на протидію та запобігання неправильного сприйняття більшістю громадян, які в своїх переконаннях впевнені, що корупція на теперішній час є «спрощеною формою» отримання адміністративних послуг.

Так, 7 квітня 2011 року був прийнятий Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» № 3206-VI (далі — Закон № 3206), який набув чинності 1 липня 2011 року.       Результатом роботи по приведенню низки законодавчих актів України у відповідність до сучасного антикорупційного законодавства став Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції» від 17 травня 2012 року № 4711-VI (далі — Закон № 4711), який набув чинності 13 червня 2012 року.

В новому Законі передбачено обмеження, які мають попереджальний характер і спрямовані на запобігання корупції. Протидія корупції включає широкий спектр заходів, спрямованих на мінімізацію її обсягів та обмеження впливу на соціальні процеси, усунення соціальних передумов і причин правопорушень. Таким чином під корупцією в цьому законі розуміється діяльність осіб, уповноважених на виконання функцій держави, направлена на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг.

Слід зазначити, що новим законодавством змінено систему адміністративної відповідальності за корупційні правопорушення, яка діяла раніше та чітко розмежовано вимоги застосування кримінальної та адміністративної відповідальності за скоєння корупційного діяння. Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, у триденний строк з дня набрання відповідним рішенням суду законної сили заносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення. Корупційні діяння, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення та Кримінальним Кодексом України

Зміни, внесені Законом № 4711 у антикорупційне й трудове законодавство, потребують врахування у роботі кадрових підрозділів підприємств, установ та організацій, вони є достатньо великими за обсягом, і тому не можна їх недооцінювати чи вважати другорядними порівняно із базовим Законом.

Насамперед слід звернути увагу на зміни до КЗпП, а саме до статті 36 згаданого Кодексу, яка містить підстави припинення трудового договору, доповнена новою підставою — набуття законної сили судовим рішенням, відповідно до якого працівника притягнуто до відповідальності за корупційне правопорушення. Цю ж статтю доповнено нормою, яка встановлює триденний строк (з дня одержання органом державної влади, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією копії відповідного судового рішення, яке набуло законної сили), протягом якого особа підлягає звільненню з роботи у разі корупційного правопорушення. Вказані зміни значно полегшили роботу кадрових служб, оскільки раніше поставало питання, за якою статтею КЗпП звільняти працівників за вчинення корупційних правопорушень. Аналогічний строк тепер встановлено і для припинення трудового договору внаслідок набуття законної сили вироком суду, яким працівника засуджено до позбавлення волі (окрім випадків звільнення від відбування покарання з випробуванням) або до іншого покарання, яке унеможливлює продовження цієї роботи. У цьому разі строк поширюється і на правопорушення, не пов’язані з корупцією.       

Також змінами до законодавства внесеними Законом № 4711, значно вдосконалено правове регулювання спеціальних перевірок щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов’язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.Потреба проведення спеціальної перевірки щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов’язаних із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, була закріплена ще у 2011 році в Законі № 3206. У вказаному Законі була детально прописана процедура такої перевірки та зазначалося, що особі відмовляється у призначенні (обранні) на посаду у разі відмови від перевірки чи встановлення за результатами спеціальної перевірки факту подання претендентом на посаду неправдивих відомостей. Законом № 4711 внесено зміни до профільних Законів («Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII (далі — Закон № 3723), «Про міліцію» від 20 грудня 1990 року № 565-XII, «Про Службу безпеки України» від 25 березня 1992 року № 2229-XII, «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 року № 509-XII тощо), якими встановлено додаткові підстави для відмови у прийнятті на роботу через результати спеціальної перевірки. На теперішній час не можна прийняти на посаду з антикорупційними обмеженнями особу, яка раніше засуджувалася за вчинення злочину, за винятком реабілітованої, або на яку протягом трьох останніх років накладалось адміністративне стягнення за вчинення адміністративного корупційного правопорушення.

Законом № 4711 були внесені деякі зміни і в пенсійне законодавство та стосуються вони насамперед військовослужбовців. За загальним правилом вони не можуть бути звільнені з військової служби до набуття права на пенсію за вислугу років, окрім випадків, установлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі — № 2011) та актами Кабінету Міністрів України. Змінами, внесеними Законом № 4711 до статті 8 Закону № 2011, доповнено перелік підстав дострокового звільнення з військової служби безпосереднім підпорядкуванням близькій особі та позбавленням права обіймати певні посади у зв’язку з набуттям законної сили рішенням суду щодо притягнення до відповідальності за корупційне правопорушення.

З ухваленням Закону № 4711 підставою для позбавлення пенсій державних службовців може бути лише звільнення у зв’язку з притягненням до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного правопорушення, тобто за найбільш тяжкі корупційні злочини. Так, особи, помилково притягнені до кримінальної відповідальності за корупційні злочини та з часом реабілітовані, все одно втрачатимуть право на отримання пенсії державного службовця (оскільки у ст. 37  Закону № 3723 йдеться не про судимість, яка і справді скасовується у разі реабілітації, а про притягнення до кримінальної відповідальності).

З огляду на сказане та враховуючи принцип системності законодавства, доцільніше було б зазначити, що позбавлення права на пенсії не застосовується до реабілітованих осіб, за аналогією до норм щодо спеціальної перевірки, яка не враховує притягнення до відповідальності, за яким особу потім було реабілітовано.

Проте, Закон № 4711 став значним кроком у вдосконаленні законодавства про боротьбу з корупцією. Завдяки йому узгоджено значну кількість законодавчих актів із Законом № 3206, розв’язано низку законодавчих колізій, значно підвищено ефективність реалізації передбачених цим Законом антикорупційних механізмів, чим спрощено застосування антикорупційного законодавства на практиці, зокрема, керівниками та працівниками кадрових служб.

 

 Автор : Чорней К.Т.

Помічник заступника голови Герцаївського районного суду

             Сл. тел. (03740)2-14-02